베에토벤 선생님

[스크랩] 베토벤 교향곡 9번 "합창" - Richard Edlinger│베토벤 음악

schubert 2009. 3. 28. 23:08
Symphony No. 9 in D minor, Op. 125, "Choral"
베토벤 교향곡 라단조 Op. 125, "합창"
Ludwig van Beethoven (1770 - 1827)
교향곡 9번 "합창 Choral" 전악장 연주
 
Performed by: Zagreb Philharmonic Orchestra
Conducted by: Richard Edlinger
Robert Holzer, bass-baritone / Gabriele Lechner, soprano
Michael Pabst, tenor / Diane Elias, contralto
Recording date: September 1988
Produced by: Geest, Teije van
I. Allegro ma non troppo - Un poco maestoso - 16:29
II. Molto vivace - 11:04
III. Adagio molto e cantabile - Andante moderato - 16:00
IV. Finale: Presto - 23:42
교향곡 9번 합창 (Symphony No. 9 in D minor, Op. 125, "Choral")
《교향곡 9번 D 단조》 (Op. 125)는 루트비히 판 베토벤이 청력을 완전히 잃을 무렵 작곡한 그의 마지막 교향곡으로, 1824년에 완성되었다. 명성있는 작곡가의 교향곡으로는 처음으로 성악을 기악과 같은 비중으로 도입한 작품이다. “합창 교향곡”이라는 별명이 붙은 것은 바로 4악장에 나오는 합창(및 독창) 때문이며 그 가사는 프리드리히 쉴러의 환희의 송가에서 따온 것이다. 이 작품은 베토벤의 작품들은 물론 서양 고전 음악 전체에서 가장 뛰어난 작품 가운데 하나로 손꼽힌다. 현재 유네스코의 세계기록유산으로 지정되어 있다. 또한, 네 번째 악장에 나오는 음악은 유럽 연합의 공식 상징가로 사용되며 (독일어 가사는 공식은 아님), 자필 원본 악보는 2003년 미국에서 3백3십만 달러에 팔린 바 있다.
초연
1824년 5월 7일 빈에서 초연되었다. 초연 당시 공동 지휘를 했던 베토벤은 12년만에 처음 공식 무대에 서는 것이었는데, 그 날 공식적인 지휘자로 되어 있던 극장의 음악감독 미카엘 움라우프는, 2년 전 피델리오의 리허설을 베토벤이 지휘하였다가 실패한 사실을 기억해, 연주자와 성악가들에게 베토벤의 지휘를 따르지 말고 자신의 지휘를 따를 것을 미리 이야기했다고 한다.
기록과 참여자들의 회고에 나타나는 일화가 여럿 있는데, 그 중의 하나에 따르면, 베토벤은 마지막 악장의 연주가 끝나 청중들의 박수가 울릴 때까지도 지휘를 계속하고 있어 알토를 맡았던 독창자가 그를 돌려 세워 인사하게 했다고 한다. 또 베토벤은 청중들로부터 다섯 번의 '기립 박수'를 받았는데, 당시 황제 부부가 공연장에 입장할 때 세 번의 '기립 박수'를 받던 통례에 비추어 볼 때, 귀족도 아니며 게다가 (궁정에서는 하인으로 취급되던)작곡가에 불과했던 베토벤이 다섯 번의 '기립 박수'를 받은 것은 대단한 일이었다고 한다. 그러나 5월 23일의 두 번째 공연에서는 좋은 반응을 얻지 못했다.
악기, 가수 편성
목관악기 :
피콜로 (네 번째 악장에서만 나옴) / 2 대의 플루트 / 2 대의 오보에 / 2 대의 클라리넷(B-flat, C, A) / 2 대의 바순 / 콘트라바순 (네 번째 악장에서만 나옴)
금관악기 : 2 대의 호른(1, 2) (D, B-flat) / 2 대의 호른(3, 4) (B-flat 베이스, B-flat, E-flat) / 2 대의 트럼펫 (D, B-flat) / 3 대의 트롬본 (알토, 테너, 베이스) (두 번째와 네 번째 악장에서만 나옴)
타악기 : 팀파니 / 트라이앵글 / 심벌즈 / 베이스 드럼
성악 (네 번째 악장에서만 나옴) : 소프라노 독창 / 알토 독창 / 테너 / 베이스 / 합창단 4 성부 (소프라노, 알토, 테너-I/테너-II, 베이스)
현악기 : 제1 및 제2 바이올린 / 비올라 / 첼로 / 더블 베이스
이같은 편성은 베토벤의 교향곡 가운데 가장 큰 편성이다. 초연 당시에 베토벤은 매 관악 파트마다 두 명의 연주자들을 지정해 편성을 확대했었다.
악곡 구성
모두 4악장으로 이루어져 있으며 다음과 같다.
1. Allegro ma non troppo, un poco maestoso
2. Molto vivace
3. Adagio molto e cantabile

4. Presto/recitative - Allegro ma non troppo/recitative - Vivace/recitative - Adagio cantabile/recitative - Allegro assai/recitative - Presto/recitative: "O Freunde" - Allegro assai: "Freude, schöner Götterfunken" - Alla marcia - Allegro assai vivace: "Froh, wie seine Sonnen" - Andante maestoso: "Seid umschlungen, Millionen!" - Adagio ma non troppo, ma divoto: "Ihr, stürzt nieder" - Allegro energico, sempre ben marcato: "Freude, schöner Götterfunken" / "Seid umschlungen, Millionen!" - Allegro ma non tanto: "Freude, Tochter aus Elysium!" - Prestissimo: "Seid umschlungen, Millionen!"
4악장 가사
이탤릭으로 된 부분은 베토벤이 고친 부분이다.
O Freunde, nicht diese Töne!
Sondern lasst uns angenehmere
anstimmen und freudenvollere.

Freude! Freude!
Freude, schöner Götterfunken
Tochter aus Elysium,
Wir betreten feuertrunken,
Himmlische, dein Heiligtum!
Deine Zauber binden wieder
Was die Mode streng geteilt;
Alle Menschen werden Brüder,

Wo dein sanfter Flügel weilt.
Wem der große Wurf gelungen,
Eines Freundes Freund zu sein;
Wer ein holdes Weib errungen,
Mische seinen Jubel ein!
Ja, wer auch nur eine Seele
Sein nennt auf dem Erdenrund!
Und wer's nie gekonnt, der stehle
Weinend sich aus diesem Bund!
Freude trinken alle Wesen
An den Brüsten der Natur;
Alle Guten, alle Bösen
Folgen ihrer Rosenspur.
Küsse gab sie uns und Reben,
Einen Freund, geprüft im Tod;
Wollust ward dem Wurm gegeben,
Und der Cherub steht vor Gott.
Froh, wie seine Sonnen fliegen
Durch des Himmels prächt'gen Plan,
Laufet, Brüder, eure Bahn,
Freudig, wie ein Held zum Siegen.
Seid umschlungen, Millionen!
Diesen Kuss der ganzen Welt!
Brüder, über'm Sternenzelt
Muss ein lieber Vater wohnen.
Ihr stürzt nieder, Millionen?
Ahnest du den Schöpfer, Welt?
Such' ihn über'm Sternenzelt!
Über Sternen muss er wohnen.
(피날레 반복)
Seid umschlungen, Millionen!
Diesen Kuss der ganzen Welt!
Brüder, über'm Sternenzelt
Muss ein lieber Vater wohnen.
Seid umschlungen,
Diesen Kuss der ganzen Welt!
Freude, schöner Götterfunken
Tochter aus Elysium,
Freude, schöner Götterfunken
유명 음반
빌헬름 푸르트뱅글러, 바이로이트 축제 관현악단, EMI (1951년)
헤르베르트 폰 카라얀, 베를리너 필하모니커, 도이치 그라모폰 (1977년)
칼 뵘, 빈 필하모닉 오케스트라, 도이치 그라모폰 (1981년)
에르네스트 앙세르메, 스위스 로망드 관현악단, 데카
내용 출처 : 위키백과 http://ko.wikipedia.org/
     
리하르트 에드링거(Richard Edlinger, 지휘)
1958년, Austria의 브레겐츠(Bregenz)에서 태어나 17살 때 처음 지휘를 했다. 빈 아카데미에서 지휘와 작곡을 전공했고 1982년에 졸업했다. 이무렵 이미 리하르트의 지휘 능력은 상당했고, 1983년에 밀라노에서 열린 '귀도 칸텔리 지휘 콩쿠르'에 참가해서 사상 최연소의 나이에 결선까지 진출하고 우승했다.
지휘자로 데뷔한 이후 유럽과 미국, 아시아에서 수많은 오케스트라를 지휘했고, 1987년엔 오스트리아의 오페라 가수인 Heinz Holecek와 함께 도나우강 지역에 '캄프탈( Kamptal) 페스티발'을 창설했다. 한편으로는 빈 캄머오퍼, '쉔부른의 모차르트' 여름 페스티발'에서 지휘하고 있고, 스투트가르트, 자르부뤼켄, 루체른, 리스본의 싼 카를로 국립극장 등에서 지휘하고 있다.
리하르트 스트라우스의 '박쥐'를 들고 일본을 순회했고, 카이로와 빈에서 매년 열리는 야외연주회를 지휘하고 있다. 1995년부터는 '빈 음악 세미나'에서 마스터 클라스를 지도하고 있다.
음반은 주로 Naxos 레이블로 발표하고 있는데, 지금까지 약 80여종의 다양한 음반을 발표하고 있을만큼 왕성한 의욕을 보여주고 있다. 재미있는 현상은 에드링거의 음반들이 주로 가벼운 소품들과 영화음악에 치중되어 있는 사실이고, 대곡에서는 베토벤과 모차르트의 작품들이 주류를 형성하고 있다. 따라서 이 지휘자의 음악적인 색깔이 짐작되는 대목이다.
     
BEETHOVEN, LUDWIG VAN (1770 - 1827) BIOGRAPHY
Born in Bonn in 1770, the eldest son of a singer in the Kapelle of the Archbishop-Elector of Cologne and grandson of the Archbishop's Kapellmeister, Beethoven moved in 1792 to Vienna, where he had some lessons from Haydn and others, quickly establishing himself as a remarkable keyboard-player and original composer. By 1815 increasing deafness made public performance impossible and accentuated existing eccentricities of character, patiently tolerated by a series of rich patrons and his royal pupil the Archduke Rudolph. Beethoven did much to enlarge the possibilities of music and widen the horizons of later generations of composers. To his contemporaries he was sometimes a controversial figure, making heavy demands on listeners both by the length and by the complexity of his writing, as he explored new fields of music.
Stage Works
Beethoven wrote only one opera, eventually called Fidelio after the name assumed by the heroine Leonora, who disguises herself as a boy and takes employment at the prison in which her husband has been unjustly incarcerated. This escape opera, for which there was precedent in contemporary France, ends with the defeat of the evil prison governor and the rescue of Florestan, testimony to the love and constancy of his wife Leonora. Beethoven contemplated other operas, but eventually only wrote the one, first staged in 1805 and mounted again in a revised performance in 1814, under more favourable circumstances. The ballet The Creatures of Prometheus was staged in Vienna in 1801, and he wrote incidental music for various other dramatic productions, including Goethe's Egmont, von Kotzebue's curious The Ruins of Athens, and the same writer's King Stephen.
Choral and Vocal Music
Beethoven's most impressive choral work is the Missa Solennis, written for the enthronement of his pupil Archduke Rudolph as Archbishop of Olmutz, but finished too late for that occasion. An earlier work, the oratorio The Mount of Olives, is less well known. In common with other composers, he wrote a number of songs. Of these the best known are probably the settings of Goethe, which did little to impress the venerable poet and writer, who ignored their existence, and the cycle of six songs known as An die ferne Geliebte (To the Distant Beloved). The song Adelaide is challenging but not infrequently heard.
Orchestral Music
Beethoven completed nine symphonies, works that influenced the whole future of music by the expansion of the traditional classical form. The best known are the Third, "Eroica", originally intended to celebrate the initially republican achievements of Napoleon, the Fifth, the Sixth, "Pastoral", and the Ninth, "Choral". The less satisfactory Battle Symphony celebrates the earlier military victories of the Duke of Wellington. For the theatre and various other occasions Beethoven wrote a number of Overtures, including four for his only opera, Fidelio, one under that name and the others under the name of the heroine, Leonora. Other Overtures include Egmont, Coriolan, Prometheus, The Consecration of the House and The Ruins of Athens. Beethoven completed one violin concerto and five piano concertos, as well as a triple concerto for violin, cello and piano, and a curious Choral Fantasia,for solo piano, chorus and orchestra. The piano concertos were for the composer's own use in concert performance. The Fifth, the so-called "Emperor" Concerto, is possibly the most impressive. The single Violin Concerto is part of the standard repertoire, with two Romances, possible slow movements for an unwritten violin concerto.
Chamber Music
Beethoven wrote ten sonatas for violin and piano, of which the "Spring" and the "Kreutzer" are particular favourites with audiences. He extended very considerably the possibilities of the string quartet, even with his first, Opus 18 set of quartets, but it is possibly the named quartets, the group of three dedicated to Prince Razumovsky and known, therefore, as the Razumovsky Quartets, Opus 59, that are best known. The later string quartets offer great challenges to both players and audience, and include the remarkable Grosse Fuge (Great Fugue) a gigantic work, discarded as the final movement of the String Quartet, Opus 130, and published separately. Other chamber music includes a number of Trios for violin, cello and piano, with the "Archduke" Trio pre-eminent and the "Ghost" Trio a close runner-up, for very different reasons. The Cello Sonatas and sets of Variations for cello and piano, including one set based on Handel's See here the conquering hero comes and others on operatic themes from Mozart, are a valuable part of any cellist's repertoire. Chamber music with wind instruments and piano include a Quintet, Op. 16, for piano, oboe, clarinet, horn and bassoon.
Piano Music
Beethoven's 32 numbered piano sonatas make full use of the developing form of piano, with its wider range and possibilities of dynamic contrast. There are also interesting sets of variations, including a set based on God save the King and another on Rule, Britannia, variations on a theme from the Eroica Symphony and a major work based on a theme by the publisher Diabelli. The best known of the sonatas are those that have earned themselves affectionate nicknames, the Pathétique, Op. 13, Moonlight, Op. 27/2, Waldstein, Op. 53, Appassionata, Op. 57, Les Adieux, Op. 81a, and the Hammerklavier, Op. 106. Less substantial piano pieces include three sets of Bagatelles, and the all too well known FŸr Elise, with the Rondo a capriccio, known in English as Rage over a Lost Penny.
Dance Music
Famous composers like Haydn and Mozart were also employed in the practical business of providing dance music for court and social occasions. Beethoven wrote a number of sets of Minuets, German Dances and Contredanses, ending with the so-called Mödlinger Dances, written for performers at a neighbouring inn during a summer holiday outside Vienna.
내용 출처 :
     

잘생긴 꾀꼬리 꽃미남 리차드강 어리버리 돈키호테.

     

 

Beethoven Symphony No. 9 in D minor, Op. 125, 'Choral' - Ri.m3u

출처 : 어리버리 돈키호테
글쓴이 : 리차드 강 원글보기
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